Забезпечення успішної діяльності акціонерних товариств полягає у їх доступі до інвестиційних ресурсів. Водночас вони не можуть розраховувати на довіру інвесторів та надходження зовнішнього фінансування, якщо не буде вжито заходів щодо запровадження ефективного корпоративного управління, а саме, належного захисту прав інвесторів, надійних механізмів управління та контролю, відкритості та прозорості у своїй діяльності. У рамках корпоративного управління визначається система звітності та контролю. Це дозволяє інвесторам бути впевненими у тому, що керівництво розумно використовує їх інвестиції для фінансово-господарської діяльності і, таким чином, збільшується вартість частки участі інвесторів у капіталі.

Так, відповідно до Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» та Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів №2826 учасники фондового ринку (крім інвесторів у цінні папери) зобов’язані мати власний веб-сайт. Учасник фондового ринку не може обмежувати доступ або встановлювати плату за доступ до інформації, що підлягає обов’язковому розкриттю на такому веб-сайті. Регульована інформація розкривається у встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку порядку шляхом її розміщення в загальнодоступній інформаційній базі даних Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про ринок цінних паперів #stockmarket.gov.ua# або через особу, яка провадить діяльність з оприлюднення регульованої інформації від імені учасників фондового ринку, розміщення її на власному веб-сайті учасника фондового ринку та подання її до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Зазначаємо, що приватними акціонерними товариствами (у разі якщо щодо цінних паперів такого товариства не здійснювалася публічна пропозиція) регульована інформація розкривається виключно шляхом її розміщення на власному веб-сайті та шляхом подання до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Захист прав інвесторів є важливим пріоритетом в діяльності Комісії. Так, на постійній основі здійснюються заходи щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень. Комісія на постійній основі розглядає звернення, запити та скарги учасників ринку цінних паперів та вживає відповідні заходи реагування.

ПеріодЗагальна кількість зверненьЗ них, надійшло на урядову гарячу лініюРезультати розгляду звернень
І квартал15747звернення опрацьовано,
за результатом опрацювання надано відповіді
ІІ квартал
ІІІ квартал
ІV квартал

З метою захисту прав споживачів фінансових послуг Комісія системно здійснює моніторинг діяльності сумнівних інвестиційних проектів, метою яких є заволодіння коштами громадян України шляхом надання уявлення щодо інвестування в різні фінансові активи та здійснення діяльності без відповідних дозвільних документів.

Інформація про інвестиційні проекти перевіряється Комісією на відповідність ознакам фіктивності. Відповідність проекта хоча б кільком з них є причиною більш прискіпливо поставитись до аналізу рекламних обіцянок проекту та більш обережно підходити до інвестування своїх грошей.

В цьому розділі Комісія публікує інформацію про інвестиційні проекти, які відповідають ознакам фіктивності та можуть нести загрозу втрати коштів громадян України.

Назва проекту Дата публікації Вебсайт проектуПопередній висновок
Український народний банк25.02.2020https://unb.nameКомісія вбачає, що інформація розміщена за посиланням https://unb.name є шахрайством, несе загрозу введення в оману громадян, створює ризики втрати ними коштів через фінансову та інвестиційну необізнаність. Інформація про потенційно протиправну діяльність на території нашої країни направлена у правоохоронні органи України.

ПОПЕРЕДЖЕННЯ ІНВЕСТОРАМ: 10 ОЗНАК ФІКТИВНОСТІ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПРОЕКТУ

Українці вже втратили сотні мільйонів гривень на квазі фінансових проектах, заснованих шахраями в “сірих зонах” ринків капіталу,  вільних від регулювання та будь-яких гарантій дотримання прав інвестора й відповідальності учасників. Такі зони виникли через затримки з удосконаленням фінансового законодавства, й включають в себе, зокрема, форекс трейдинг, криптоактиви, бінарні опціони, інвестування в фінансові інструменти, управління активами на ринках капіталу, тощо.

НКЦПФР інформує інвесторів про 10 ознак фіктивності інвестиційного проекту або фінансових операцій. Наявність хоча б кількох з них вже повинна стати для інвестора причиною більш прискіпливо поставитись до аналізу рекламних обіцянок та більш обережно підійти до інвестування своїх грошей.

Попередження укладено на основі аналізу існуючих та вже припинених сумнівних проектів.

Ознаки, які дають можливість ідентифікувати потенційно шахрайські проекти, наступні:

  1. великий відсоток гарантованої дохідності;

Основною ознакою скам-проектів є пропозиція надприбутків, які часто в рази більші від середньої процентної ставки банків за депозитами. Деякі проекти пропонують дохідність у 100% й більше річних, в той час як алгоритм використання грошей та логіка заробітку є надзвичайно розпливчасто описаними.

  1. відсутність відповідних дозволів та ліцензій;

Як правило, проект не має жодних офіційних регуляторних дозволів і ліцензій на здійснення діяльності, яка пов’язана з наданням фінансових послуг, управлінням активами чи іншими послугами на ринках капіталу в країні, де вона залучає гроші. Інколи інвестору пред’являють “ліцензії” закордонних сумнівних організацій, або екзотичних країн.

  1. агресивний маркетинг;

Більшість скам-проектів потребують агресивної рекламної підтримки. Як правило, рекламні кампанії реалізується в мережі інтернет. Масштабна, яскрава, багатообіцяюча, зазвичай вона грунтується винятково на емоційних мотивах, а не раціональних доводах. Не повинна заспокоювати велика кількість позитивних відгуків на сайті компанії, рекомендації відомих блогерів та медіа-персон, чи навіть мережа споріднених “партнерських” сайтів в інших юрисдикціях.

  1. відсутність фізичного офісу;

Наявність виключно онлайн комунікації, відсутність фізичного офісу в місті або країні, де проект пропонує послуги. Відсутність ідентифікованих співробітників з професійною історією, які несуть відповідальність за управління коштами інвесторів. Укладання угод без фізичної присутності, особистого чи електронного підпису та звірки документів. Відсутність функціонального бек-офісу, як то юридичного відділу, бухгалтерії, суміжних служб.

  1. відсутність реєстрації в країні залучення інвестицій;

Відсутність юридичної реєстрації особи чи проекту в країні залучення інвестицій. Контактні юридичні особи та бенефіціари, як правило, є резидентами таких країн як Сейшельські острови, ОАЕ, Британські Віргінські острови, Сент-Вінсент і Гренадини, республіка Вануату, країн з офшорними зонами, пільговими митними чи реєстраційними умовами.

  1. відсутня акредитація інвестора;

Як правило, відсутність будь-якої перевірки фінансового стану інвестора, його кредитної історії. Проекти не цікавляться фінансовими можливостями інвестора, його ресурсами, готові працювати навіть з малозабезпеченими клієнтами, пропонуючи їм позики на кабальних умовах.

  1. підозрілі або неперевірені біографії менеджерів;

Закритість інформації про фактичних керівників проекту, про відповідальних за юридичне, фінансове, бухгалтерське супроводження діяльності проекта. Розпливчасті та юридично нечіткі назви посад номінальних керівників, які фігурують в рекламних матеріалах. Відсутність підтвердженої професійної історії таких осіб. Наявність фактів чи реалізованих проектів, які неможливо підтвердити з попередньої діяльності топ менеджерів. Публічні особи, які можуть представлятися керівниками таких проектів, фактично можуть бути найманими акторами й жодним чином не залучатися в процес управління.

  1. відсутність підписаних документів;

За українським законодавством, укладання фінансових договорів вимагає персоніфікації підписантів, особистого підпису паперів, наявності таких фізично підписаних обома сторонами угоди документів в кількох екземплярах або підписаних за допомогою електронного цифрового підпису.

  1. настійлива пропозиція залучати друзів;

Пропозиція інвестору залучати до інвестицій друзів, родичів, знайомих є поширеною практикою скам-проектів. Сумнівні проекти розробляють та пропонують деталізовану програму отримання додаткових бонусів та доходів у разі залучення інвестором в проект нових осіб, через, приміром, підключення засобами свого реферального ключа.

  1. приховування права власності.

Відсутність жодних документів, які можуть підтверджувати право власності особи на активи чи їхню частку, в які теоретично інвестує скам-проект. Відсутність систематичних звітів щодо операцій, діяльності, результатів в управлінні проектом активами інвестора.

НКЦПФР закликає інвесторів уже при наявності хоча б кількох таких ознак стати особливо уважним і обережним щодо інвестування в такий проект. Найкраще зробити додаткові перевірки з метою впевнитися в надійності проекту, або ж взагалі відмовитися від таких інвестицій.

Також завжди можна зробити відповідні запити до фінансових регуляторів, які в межах своєї відповідальності нададуть відповідний висновок чи інформацію.   

Форма зворотнього зв’язку з НКЦПФР на головній сторінці сайту: https://www.nssmc.gov.ua/

 

Форма звернення

Введіть адресу

Введіть назву організації

Введіть ПІБ

Введіть посаду

Фізична особа
Заява (клопотання)

Введіть email

Повідомити про корупцію

Введіть повідомлення

Зв'язатися з нами