План імплементації Другої Директиви Ради ЄС 77/91/ЄЕС, Директиви Європейського Парламенту та Ради 2007/36/ЄС, Рекомендацій Європейської Комісії 2005/162/ЄС, 2004/913/ЄС та принципів ОЕСР щодо впровадження стандартів у сфері корпоративного управління та діяльності акціонерних товариств
Затверджено Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
від 28.10.2014 № 1459
(із змінами, внесеними Рішенням від 22.09.2015 № 1502)
ПЛАН імплементації Другої Директиви Ради ЄС 77/91/ЄЕС, Директиви Європейського Парламенту та Ради 2007/36/ЄС, Рекомендацій Європейської Комісії 2005/162/ЄС, 2004/913/ЄС та принципів ОЕСР щодо впровадження стандартів у сфері корпоративного управління та діяльності акціонерних товариств
І. Загальна частина
План імплементації Другої Директиви Ради ЄС 77/91/ЄЕС (Офіційний вісник ЄС, L 026, від 31 січня 1977 р., с. 1–13), Директиви Європейського Парламенту та Ради 2007/36/ЄС (Офіційний вісник ЄС, L 184/17, від 15 липня 2007 р., с. 17–24), Рекомендацій Європейської Комісії 2005/162/ЄС (Офіційний вісник ЄС, L 52/51, від 25 лютого 2005 р., с. 51–63), 2004/913/ЄС (Офіційний вісник ЄС, L 385/55, від 29 грудня 2004 р., с. 55–59) та принципів ОЕСР щодо впровадження стандартів у сфері корпоративного управління та діяльності акціонерних товариств підготовлено на виконання:
– статей 387 та 388, додатків XXXIV та XXXVІ до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода);
– пунктів 342, 344, 348 – 350 Плану заходів з імплементації Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, на 2014—2017 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2014 р. № 847-р (далі – План заходів).
Строк імплементації Другої Директиви Ради ЄС 77/91/ЄЕС відповідно до Угоди – протягом 2 років з дати набрання чинності Угодою, строк виконання відповідно до Плану заходів – серпень 2016 р.
Строк імплементації Директиви Європейського Парламенту та Ради 2007/36/ЄС відповідно до Угоди – протягом 3 років з дати набрання чинності Угодою, строк виконання відповідно до Плану заходів – серпень 2017 р.
Строк імплементації Рекомендацій Європейської Комісії 2005/162/ЄС, 2004/913/ЄС та принципів ОЕСР Угодою не встановлений, строк виконання відповідно до Плану заходів – 2014 – 2017 рр.
Метою цього плану імплементації є впровадження стандартів Європейського Союзу у сфері корпоративного управління та діяльності акціонерних товариств.
Основним завданням імплементації є удосконалення корпоративного управління в акціонерних товариствах з метою посилення захисту та удосконалення реалізації прав акціонерів.
Більшість положень Другої Директиви Ради ЄС 77/91/ЄЕС, Директиви Європейського Парламенту та Ради 2007/36/ЄС, Рекомендацій Європейської Комісії 2005/162/ЄС, 2004/913/ЄС та принципів ОЕСР враховані у законодавстві України.
Так, Законом України «Про акціонерні товариства» врегульовані питання створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, скликання та проведення загальних зборів акціонерного товариства, права та обов’язки акціонерів.
Існує Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22.07.2014р. № 955 «Про затвердження Принципів корпоративного управління», яке було розроблено з урахуванням принципів корпоративного управління ОЕСР.
Водночас для остаточного приведення законодавства України у відповідність до актів ЄС з питань корпоративного управління є необхідність внесення змін до Закону України «Про акціонерні товариства» та інших законодавчих актів України, а також нормативно-правових актів НКЦПФР з метою врегулювання питань, зазначених у пункті 1.1 розділу ІІ цього Плану.
Крім того, з метою забезпечення відповідності законодавства України чинній редакції Принципів Організації економічного співробітництва та розвитку щодо корпоративного управління, пунктом 1.1.4 пункті 1.1 розділу ІІ цього Плану передбачено періодичне проведення аналізу та, у разі необхідності, підготовка змін до законодавства України.
Очікуваними наслідками остаточного приведення законодавства України у відповідність до актів ЄС з питань корпоративного управління є посилення захисту та удосконалення реалізації прав акціонерів, а також удосконалення процедур корпоративного управління в акціонерних товариствах.
Основними нормативно-правовими актами, які регулюють правовідносини у сфері корпоративного управління є:
Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-IV;
Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року № 436-IV;
Закон України «Про акціонерні товариства» 17 вересня 2008 року №514-VI;
Порядок збільшення (зменшення) статутного капіталу публічного або приватного акціонерного товариства, затверджений рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 № 822, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.06.2013 за № 858/23390;
Порядок здійснення емісії та реєстрації випуску акцій акціонерних товариств, які створюються шляхом злиття, поділу, виділу чи перетворення або до яких здійснюється приєднання, затверджений рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 09.04.2013 № 520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.05.2013 за № 795/23327;
Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів, затверджене рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 03.12.2013 № 2826, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 24 грудня 2013 року за № 2180/24712;
Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22.07.2014р. № 955 «Про затвердження Принципів корпоративного управління».
Відповідальним за організацію роботи та виконання заходів плану імплементації є Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
ІІ. Перелік заходів плану імплементації:
№ | Зміст заходу | Виконавці | Строк | Програми та/або проекти допомоги ЄС, інших донорів | Індикатор(и) виконання |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Основне завдання 1: Удосконалення корпоративного управління в акціонерних товариствах з метою посилення захисту і удосконалення реалізації прав акціонерів публічних акціонерних товариств | |||||
Статті 3, 10, 11, 17 – 19, 22, 24а, 25, 29 – 32, 35, 39 та 40 Другої Директиви Ради ЄС 77/91/ЄЕС.
Статті 5, 8, 9, 11, 12, 14 Директиви Європейського Парламенту та Ради 2007/36/ЄС. Статті 3, 4, 5, 9, 11, 13 Рекомендацій Європейської Комісії 2005/162/ЄС. Статті 3 – 7 Рекомендацій Європейської Комісії 2004/913/ЄС. Принципи Організації економічного співробітництва та розвитку щодо корпоративного управління. |
|||||
1.1. Нормотворчі заходи (розроблення нормативно-правового акта).
|
|||||
1.1.1. Розроблення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою імплементації законодавства ЄС в сфері корпоративного управління», яким передбачити:
1) доповнення переліку відомостей, які повинні бути оприлюднені акціонерним товариством відповідно до статті 3 Директиви 77/91/ЄЕС; 2) вимоги щодо оприлюднення акціонерним товариством звіту про оцінку майна у випадках здійснення оплати акцій іншим шляхом, ніж у грошовій формі; 3) вимоги щодо необхідності перевірки, оприлюднення та затвердження загальними зборами значних угод між акціонерним товариством та його засновниками; 4) вимоги щодо необхідності скликання загальних зборів акціонерів з метою вирішення питання про припинення діяльності товариства або вжиття будь-яких інших необхідних заходів у випадку значних втрат активів акціонерного товариства; 5) заборону товариству підписуватись на власні акції; 6) заборону викупу акціонерним товариством акцій, звіт про результати розміщення яких не зареєстровано; 7) особливості прийняття рішень акціонерним товариством, яке володіє більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) іншої юридичної особи; 8) здійснення емісії цінних паперів, які можуть бути конвертовані в акції або надають право підписки на акції, тільки за рішенням загальних зборів; 9) обмеження переважного права купівлі акцій за рішенням загальних зборів; 10) зазначення мети зменшення капіталу та способу, за яким буде проведена ця процедура, у повідомленні про скликання загальних зборів у разі включення до порядку денного загальних зборів питання про зменшення статутного капіталу; 11) право голосу акціонерів-власників привілейованих акцій певного класу під час вирішення загальними зборами акціонерного товариства питання про зменшення статутного капіталу; 12) заборону зменшення статутного капіталу до задоволення вимог кредиторів; 13) заборону прийняття рішення про викуп акціонерним товариством власних акцій у разі відсутності нерозподіленого прибутку акціонерного товариства за даними останньої річної фінансової звітності; 14) зазначення у статуті акціонерного товариства можливості прийняття загальними зборами рішення про викуп акцій, а також умови та спосіб викупу акцій; 15) вимогу щодо формування резерву за рахунок нерозподіленого прибутку в розмірі номінальної вартості викуплених акцій у разі прийняття рішення про викуп акцій без їх анулювання; 16) прийняття рішення про викуп акцій більш як трьома чвертями голосів акціонерів, які зареєструвалися для участі у загальних зборах та є власниками голосуючих з відповідного питання акцій; 17) доповнення переліку відомостей, які повинні міститись у повідомленні про проведення загальних зборів відповідно до статті 5 Директиви 2007/36/ЄС; 18) оприлюднення повідомлення про проведення загальних зборів на сайті публічного акціонерного товариства; 19) надсилання акціонеру публічного акціонерного товариства на його вимогу форм для голосування за довіреністю, якщо такі форми не можуть бути розміщені в Інтернеті через технічні причини; 20) можливість проведення загальних зборів публічного акціонерного товариства за допомогою засобів електронного зв’язку; 21) надання акціонерам публічного акціонерного товариства можливості ставити питання до пунктів, внесених до порядку денного загальних зборів; 22) надання акціонерам публічного акціонерного товариства можливості призначати довірену особу за допомогою засобів електронного зв’язку; 23) можливість проведення загальних зборів публічного акціонерного товариства шляхом заочного голосування; 24) оприлюднення протоколу про підсумки голосування на сайті публічного акціонерного товариства; 25) заборону внесення пропозицій щодо кандидатур аудитора та участі у голосуванні з питання обрання аудитора публічного акціонерного товариства для членів наглядової ради, які раніше займали посаду голови або члена виконавчого органу такого товариства; 26) обов’язковість формування наглядової ради публічного акціонерного товариства; 27) обов’язковість створення в публічному акціонерному товаристві комітетів наглядової ради з висування кандидатур, винагороди та аудиторського комітету; 28) оприлюднення на сайті публічного акціонерного товариства річних звітів наглядової ради; 29) критерії незалежності членів наглядової ради та виконавчого органу; 30) обов’язковість наявності в публічному акціонерному товаристві положення про винагороду членів наглядової ради та виконавчого органу, затвердження такого положення загальними зборами, оприлюднення його на сайті акціонерного товариства та включення до складу річного звіту акціонерного товариства; 31) затвердження загальними зборами кінцевого терміну призначення винагороди членів наглядової ради та виконавчого органу публічного акціонерного товариства.
1.1.2. Розроблення нормативно-правового акта НКЦПФР, яким передбачити: 1) включення до річного звіту акціонерного товариства інформації про викуп акціонерним товариством власних акцій.
1.1.3. Розроблення нормативно-правових актів НКЦПФР, яким передбачити: 1) встановлення вимог до положення про винагороду членів наглядової ради та виконавчого органу; 2) включення до річного звіту публічного акціонерного товариства положення про винагороду членів наглядової ради та виконавчого органу; 3) приведення нормативно-правових актів НКЦПФР у відповідність до Закону України, розробка якого передбачена пунктом 1.1.1 нормотворчих заходів.
1.1.4. Проведення аналізу відповідності законодавства України чинній редакції Принципів Організації економічного співробітництва та розвитку щодо корпоративного управління та, у разі необхідності, підготовка змін до законодавства України.
|
НКЦПФР
НКЦПФР
НКЦПФР
НКЦПФР
|
Січень – вересень 2015 року (проведення аналізу)
Жовтень 2015 року (розроблення проекту акта та винесення на громадське обговорення)
Лютий 2016 року (внесення на розгляд Уряду)
Березень 2016 року (внесення на розгляд Верховної Ради)
Січень – березень 2015 року (проведення аналізу)
Квітень 2015 року (розроблення проекту акта та винесення на громадське обговорення)
Листопад 2015 року (затвердження акта та подання його до Мін’юсту на державну реєстрацію)
Через 6 місяців після прийняття Верховною Ради України Закону України, розробка якого передбачена пунктом 1.1.1 нормотворчих заходів
Щорічно І квартал
|
Залучення секторальної підтримки міжнародної технічної допомоги ЄС
Залучення секторальної підтримки міжнародної технічної допомоги ЄС
|
Внесення проекту Закону на розгляд Верховної Ради України.
Прийняття проекту Закону.
Прийняття нормативно-правового акта
Прийняття нормативно-правового акта
Постійна актуалізація законодавства у сфері корпоративного управління відповідно до Принципів Організації економічного співробітництва та розвитку щодо корпоративного управління. |
|
1.2. Спільні заходи (за згодою та за пропозиціями) із представниками ділових кіл та/або громадськістю, з урахуванням напрямів діяльності провідних неурядових організації євроінтеграційного спрямування. | |||||
1.2.1. Проведення громадського обговорення проекту Закону України, розробка якого передбачена пунктом 1.1.1 нормотворчих заходів, з учасниками фондового ринку.
1.2.2. Проведення громадського обговорення проекту нормативно-правового акта НКЦПФР, розробка якого передбачена пунктом 1.1.2 нормотворчих заходів, з учасниками фондового ринку. |
НКЦПФР
НКЦПФР |
Травень 2015 року
Травень 2015 року
|
Голова Комісії Д. Тевелєв
Зв'язатися з нами